“God save the brand manager!”
Πολλές φορές με ρωτούν τι κάνει ένας brand manager σε μια φαρμακευτική εταιρεία; Η απάντηση είναι… «τα κάνει όλα και συμφέρει»!
- Είναι ένας mini – CEO
Όσο και αν ακούγεται υπερβολικό είναι αλήθεια, αφού είναι υπεύθυνος για οτιδήποτε αφορά το προϊόν ευθύνης του. Ειδικότερα, φροντίζει για την ανάπτυξη και την εφαρμογή της στρατηγικής προώθησης του προϊόντος, παρακολουθώντας τον ανταγωνισμό και τη δυναμική της σχετικής αγοράς, μέσα από ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία (έρευνες αγοράς, μηνιαίες αναφορές πωλήσεων κλπ)
- Δημιουργεί το ετήσιο marketing plan/brand plan
Το πιο σημαντικό και δύσκολο project κάθε χρονιάς είναι να καταρτίσει και να εισηγηθεί στη γενική διεύθυνση αλλά και στα κεντρικά της εταιρείας (εάν αυτή είναι πολυεθνική) το ετήσιο brand plan (ή αλλιώς marketing plan), το οποίο αποτελεί μέρος του ετήσιου business plan της εταιρείας. Το τι σημαίνει βέβαια brand plan είναι μια άλλη, πολύ μεγάλη ιστορία που θα σας την πω σε ένα επόμενο post! Ένα όμως από τα πιο σημαντικά μέρη αυτού είναι ότι καθορίζει τις πωλήσεις και τις επενδύσεις του φαρμάκου για την επόμενη χρονιά, το περιβόητο budget.
- Θα μπορούσε να κάνει ένα μικρό διδακτορικό στην ιατρική
Ανάλογα με τη θεραπευτική κατηγορία στην οποία ανήκει το φάρμακο που αναλαμβάνει, εκπαιδεύεται για τη νόσο και τις σχετικές θεραπευτικές επιλογές και συνεχώς παρακολουθεί τη βιβλιογραφία και τις όποιες εξελίξεις τόσο για το προϊόν του, όσο και για τον ανταγωνισμό.
- Ακούει και υποστηρίζει τον πελάτη
Διατηρεί άριστη επαφή με τους key opinion leader (KOL) της θεραπευτικής κατηγορίας του προϊόντος του. Στην περίπτωση όμως του pharma brand manager, ο “πελάτης” (ιατρός) δεν είναι ίδιος με τον “καταναλωτή” (ασθενή) οπότε είναι σημαντικό να προφέρει αξία και στους δύο και ειδικά στον ασθενή και φυσικά να χτίζει σχέση εμπιστοσύνης που διαρκεί στο χρόνο. Έχει όμως και «εσωτερικούς πελάτες» που πρέπει να υποστηρίξει, κινητοποιήσει και εκπαιδεύσει, με σημαντικότερο όλων τον ιατρικό επισκέπτη.
- Δημιουργεί ή προσαρμόζει την επικοινωνιακή καμπάνια
Είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία ή την προσαρμογή της επικοινωνιακής καμπάνιας του φαρμάκου και την προβολή αυτής με διάφορα κανάλια επικοινωνίας (δημιουργία e-detailing, συμμετοχή σε συνέδρια, email campaigns κλπ). Απαιτείται συνεργασία με αρκετούς προμηθευτές αφού πλέον μιλάμε για multichannel επικοινωνία!
Αυτά και άλλα πολλά λοιπόν, είναι η καθημερινότητα ενός pharma marketer και φυσικά όσο πιο πολλές οι μορφές, οι ενδείξεις και ο τζίρος του φαρμάκου τόσο πιο μεγάλη η ευθύνη. Τώρα που ξανασκέφτομαι όλα όσα κάνει αναφωνώ… “God save the brand manager!”